سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی های فرش گل برجسته چیست؟

 

از مهم ترین تولیدات کشورمان ایران که در سطح جهان هم بسیار محبوب است ، فرش گل برجسته است . این محصولات به تازگی وارد بازار شده اند اما فروش بالا و طرفداران بسیاری دارند .
در این مقاله قصد توضیح ویژگی های فرش گل برجسته را داریم .

 

شانه و تراکم:

ویژگی دیگر این فرش ها مانند دیگر فرش ها شانه و تراکم است . فرش های گل برجسته معمولا در شانه های بالای 1000 تولید می شوند و جدید ترین و بهترین محصولش فرش گل برجسته 1200 شانه است . این فرش ها به دلیل تراکم بالا نازک هستند ، ریزبافت و همینطور زیبا هستند . در این فرش ها برجستگی هایی وجود دارد که این برجستگی ها بین 7 تا میلی متر است .

 

نخ فرش گل برجسته :

نخ خاب مثل همیشه ویژگی اصلی هر نوع فرشی است و از اهمیتی بالایی برخوردار است .
تصور برخی افراد این است که تفاوت فرش های گل برجسته با فرش های دیگر در دستگاه های تولید و بافت آنهاست . اما تصور این افراد یک تصور اشتباه است . نخ خابی که برای بافت فرش های گل برجسته به کار برده شده ، تفاوت این فرش ها ( فرش گل برجسته ) با دیگر فرش هاست .
به جز نخ اکرلیک استاندارد و معمولی که تقریبا همیشه در تمام فرش های استاندارد استفاده می شود ، در فرش های گل برجسته نخ دیگری نیز با نام نخ آکرلیک هایبالک مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع نخ ها به دما بسیار حساس می باشند و واکنش نشان می دهند و معمولا در فرش های گل برجسته به عنوان رنگ زمینه به کار می روند . ارتفاع خاب قسمت های برجسته ی این فرش ها 7 الی 9 میلی متر است و تفوات ارتفاعش با قسمت فرو رفته حدودا یک میلی متر است .

 

دستگاه بافت و نحوه ی بافت :

نحوه ی تولید و بافت فرش های گل برجسته و فرآیندی که موجب برجسته قسمت هایی از این فرش ها می شود از ویژگی های مهم و اصلی این فرش هاست .
دستگاه بافت فرش های گل برجسته مانند انواع دیگر از فرش های 1200 شانه ی ماشینی ، دستگاه واندویل HCI  می باشد . این دستگاه از پیشرفته ترین دستگاه هاست که معمولا برای تولید فرش هایی با تراکم 3600 استفاده می شود.
تمامی فرش های ماشینی به هنگام تولید خام می باشند . همان طور که قبل تر عرض کردیم به هنگام تولید و قبل از عملیات تکمیل فرش که شامل ( ریشه ، زیگزال ، چرم لبه فرش ، آهار ، شیرینگ ) می باشد ، روی فرش گل برجسته مثل دیگر فرش های ماشینی صاف و یک دست می باشد . ولی وقتی که فرش ها را در مسیر خط تکمیل و تولید فرش ، از روی حوضچه های آهار عبور می دهند و آهار داده می شوند ، پشت فرش ها به طور کامل خیس می شود . پس از عبور فرش ها از خشک کن که حرارت غیر مستقیم می دهد ، فرش ها را از روی غلطک هایی داغ عبور می دهند و اینجاست که نخ های هایبالک به کار رفته در فرش ها ، به حرارتی که ناشی از خشک کن است ، واکنش نشان می دهند و کمی منقبض و جمع می شوند . این در صورتی است که نخ های استاندارد که استحکام و مقاومت بسیار بالایی نسبت به حرارت های غیر مستقیم دارند ، به همان حالت اصلی خود باقی می مانند .
درآخر فرشی که شما ملاحظه می کنید ، درواقع فرش گل برجسته ای است که در فروشگاه های فرش می بینید .