سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد فرش گل برجسته

فرش 1200 شانه کاشان ازجمله فرشهای ریز بافت و ظریف است که نرمی و لطافت بسیاری دارد و در گروه بهترین ها قرار دارد.
فرش 1200 شانه گل برجسته از انواع فرش های ماشینی 1200 شانه است که به علت نخ و الیاف به کار رفته در آنها اصطلاحا به فرش هایبالک معروف است فرش های گل برجسته خود طرح های متنوعی دارند فرش 1200 شانه طرح افشان نیز از مجموعه ی این فرش ها به شمار میروند.

مسلما همه شاهد روز افزون پیشرفت فرش های ماشینی هستیم . یکی از پیشرفته ترین و با کیفیت ترین فرش هایی که امروزه تولید و به کشور های دیگر هم صادر می شوند ، فرش گل برجسته ایران است . پیشرفت هایی که در صنعت فرش ایجاد شده بیشتر در راستای زیبا سازی دکور خانه ها بوده . به طوری که بافت ها حالت قبل و استحکام خود را حفظ کرده اند اما روز به روز با خلاقیت بر ظرافت و زیبایی فرش ها افزوده می شود . در چند سال اخیر در صنعت فرش ماشینی ، هم دستگاه های بافت و هم نقش و نگار فرش ها پیشرفت و تغییرات چشم گیری داشته اند  .
فرش گل برجسته جزو مهم ترین تولیدات کشورمان است که در سطح جهان تعداد کمی از کشور ها من جمله کشورمان ایران توانایی تولید این فرش ها را دارند . با اینکه به تازگی این محصولات وارد بازار شده اند اما فروش بسیار خوبی داشته اند و طرفداران بسیاری دارند . در حال حاضر فرش های گل برجسته ی 6 متری ، 9 متری و 12 متری در بازار به عنوان فرش های با اندازه ی استاندارد به فروش می رسند . حتی برخی تابلو فرش های ماشینی هم به صورت گل برجسته هستند .

ویژگی های فرش گل برجسته:

بعضی تصور می کنند که تفاوت فرش های گل برجسته با سایر فرش ها دستگاه های بافت و تولید فرش است اما این تصور ، تصوری اشتباه است . تفاوت فرش های گل برجسته با دیگر فرش ها در نخ خابی است که برای بافت آن ها به کار گرفته شده است . به طور کلی از دو نوع نخ خاب برای بافت فرش های گل برجسته استفاده می شود . یکی نخ خاب آکرلیک هیت ست و دیگری نخ اکرلیک هایبالک هیت ست است.
فرش های گل برجسته به علت شانه و تراکم بالای خود ، نازک هستند و در آن قسمت هایی که برجسته است بسته به شانه و تراکم ضخامتی متفاوت، حدودا ما بین 6 تا 9 میلی متر دارند . خیلی کم پیش می آید که این فرش در شانه های 500 شانه تولید شوند . زیرا برای زیبایی و ریز بافت تر شدن ، فرش ها باید در شانه و تراکم بالاتر تولید شوند .
از جدیدترین محصولات فرش های گل برجسته  ای که در بازار عرضه می شود ، فرش 1200 و 1500شانه ی ماشینی گل برجسته است که با نخ هایبالک هیت ست بافت و تولید می شود . هایبالک در واقع اسم دیگر فرش گل برجسته است . تفاوت ارتفاع در قسمت های فرو رفته و برجسته ی آن در حدود یک میلی متر می باشد . این بلندی و کوتاهی در بعضی از بافت ها است که سبب تمایز فرش گل برجسته و دیگر فرش ها شده که در شانه و تراکم بالا بسیار زیبا است و جلوه ی خاص و جذابی دارد.
فرش گل برجسته با طرح ها و رنگ های هماهنگ و ست با دکوراسیون منزل از بهترین عناصر زیبا سازی منازل در کنار تابلو فرش هاست.

 

نخ بافت فرش گل برجسته:

در حقیقت در فرش های گل برجسته در کنار نخ اکرلیک استاندارد و معمولی که معمولا در تمام فرش های استاندارد به کار می رود نخ دیگری نیز به اسم نخ اکرلیک هایبالک استفاده می گردد . این نوع نخ ها که از نظر واکنش به دما بسیار حساس می باشند و معمولا در فرش های گل برجسته به عنوان رنگ زمینه به کار می رود ، استفاده می شوند . از چند نوع نخ هایبالک و آکرلیک برای ایجاد فرو رفتگی و برجستگی در فرش های گل برجسته استفاده می شود .  بعد از خارج شدن فرش از دستگاه بافت هیچ گونه برجستگی یا فرو رفتگی در آن قابل مشاهده نیست و برای ایجاد این تغییرات فرش ها به مرحله ی آهار یا پرداخت می روند . در این قسمت یعنی قسمت آهار، فرش حرارت می بیند  و نخ هایبالکی که در هنگام بافت فرش به کار رفته است بر اثر حرارت ، سطحی فرو رفته را در فرش ایجاد می کند . در این مرحله از تولید هر رنگ ، بافت و گلی که توسط نخ هایبالک بافته شده باشد ، بخش فرو رفته ی فرش را تشکیل میدهد.

دستگاه بافت فرش گل برجسته:

برای بافت فرش های گل برجسته از نوعی از دستگاه های شرکت واندویل استفاده میشود. این دستگاه دستگاهی پیشرفته است که معمولا برای بافت و تولید فرش هایی با تراکم 3600 استفاده می شود . فرش های گل برجسته از الیاف هیت ست شده تهیه شده اند که این الیاف در فرایند هیت ست خاصیت ضد حساسیت ، مقاومت در برابر حرارت و شست و شو ، درخشندگی و …. به خود می گیرند.
ماشین های بافت این نوع فرش ها تفاوت زیادی با ماشین های تولید فرش های دیگر ندارند و اختلاف اصلی که باعث تمایز میان آن ها شده در جنس نخ خابی است که در تولید فرش ها استفاده می شود . فرش های گل برجسته معمولا در قالب های فرش های 1000 شانه و 1200 شانه و با تراکم های 3000 و 3600 تولید می شوند و ابعاد 6 ، 9 و 12 متر و پنج سایز قالیچه مثل همیشه به عنوان اندازه استاندارد برای تولید این فرش ها شناخته شده است.