سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی های فرش های آکریلیک و پلی استر را بدانید

در طول مدتی که فرش های ماشینی وارد بازار شده اند روز به روز با پیشرفت تکنولوژی فرش ها نیز متنوع شده اند چه از نظر طرح و نقش و چه از نظر جنس. در حال حاضر الیاف و نخ های مختلفی در دنیای فرش ماشینی وجود دارد که هر کدام از آن ها هم مزیت هایی دارند و هم معایبی که در این مطلب آموزشی ما قصد داریم تفاوت فرش هایی که با الیاف آکریلیک ساخته شده اند را با فرش های از جنس الیاف پلی استر برای شما توضیح دهیم. امیدواریم از مطلب و از این آموزش نهایت استفاده را ببرید.

 

 

انواع الیاف مورد استفاده در فرش

انواع مختلفی از الیاف در تولید فرش های ماشینی استفاده می شود که به الیاف مصنوعی معروف هستند. از جمله این الیاف می توان به الیاف آکریلیک، پلی استر، پلی پروپلین، وسکوز، نایلون و پشم اشاره کرد.
الیاف پلی استر، نایلون و پلی پروپلین به صورت فیلامنتی و یک سره در تولید فرش ماشینی استفاده می شوند. اما پشم و آکریلیک حتما برای تولید و بافت فرش ماشینی نیاز دارند که ریسیده شوند. از بین تمامی این الیاف، الیاف پلی استر و آکریلیک بهترین نوع الیافی هستند که در تولید فرش ماشینی استفاده می شوند. در ادامه در مورد این دو نوع از الیاف برای شما توضیح خواهیم داد.

 

 

فرش های آکریلیک و پلی استر چه تفاوتی دارند؟

به هنگامی که برای خرید فرش می روید به طور قطع فروشندگان جنس نخ را به شما می گویند تا شما متوجه شوید و بهتر بتوانید خرید خود را انجام دهید.
تفاوت این دو نوع فرش در قیمت آن هاست و تعیین کننده ی این قیمت مزایایی است که این دو دارند و می شود گفت مزایای فرش هایی که از جنس آکریلیک هستند نسبت به فرش های پلی استر بیشتر. البته که تفاوت چندانی ندارند.

 

 

ویژگی های فرش های آکریلیک

الیاف مصنوعی آکریلیک، قابلیت بازگشت پذیری خوبی دارند و در مقابل حرارت از استحکام خوبی برخوردارند. که این دو ویژگی در هیچ یک از الیاف دیگر در این حد خوب نیست. از نظر استحکام این الیاف، متوسط رو به خوب هستند. سبک هستند و جذب رطوبتشان بسیار کم است. این الیاف مقداری پرز می دهند که تولید کنندگان با هیت ست کردن این الیاف پرز دهی آن را از بین برده اند.

 

 

ویژگی های فرش های پلی استر

چگالیه الیاف پلی استر تقریبا با پشم برابری می کند و و تمامی الیاف به جز آکریلیک سبک تر است. پلی استر مستحکم است و از نظر استحکام واقعا فوق العاده است. این الیاف رطوبت را به خوبی دفع می کنند و تقریبا 0% رطوبت را جذب می کنند. همچنین این الیاف در مقابل نور و حرارت خورشید مقوامت بالایی دارند. ولی قابلیت برگشت پذیری این الیاف در حد فرش های آکریلیک نیست.

 

 

همانطور که گفته بودیم هر کدام از الیاف مزایا و معایبی دارند که ما در این مقاله الیاف آکریلیک و پلی استر را با یکدیگر مقایسه کردیم.